Biblioteket er åbent

Tilføjet den 16 jan, 2013 i Manuskriptforfatning | 3 kommentarer

Der er klare regler for, hvordan et filmmanuskript skal se ud, hvor mange sider det skal fylde, og hvordan dialog og regibemærkninger skal skrives. Den bedste måde at lære at skrive manuskripter på er at læse så mange af dem som muligt. Internettet er fyldt med amerikanske manuskripter, men det er næsten umuligt at få fat i danske manuskripter til producerede film og tv-programmer. Derfor har jeg nu lagt mine manuskripter til download her på siden.

Forskellige forfattere har forskellige måder at skrive på, men nu kan du altså starte med at tjekke min. Hvis du har set nogle af filmene, vil du måske lægge mærke til, at de af og til afviger kraftigt fra manuskripteterne. Det skyldes af disse manuskripter er såkaldte Final Drafts – altså dem som filmene er finansieret efter. Når en film går i produktion, skønner instruktøren eller produceren ofte, at der er behov for større eller mindre omskrivninger. Nogle af dem er forfatteren selvfølgelig mere enige i end andre.

Husk at der er tale om copyrightet materiale. Så lad være med at gøre noget med manuskripterne som jeg – eller endnu værre – de pågældende film- og tv-selskaber kan bliver sure over.

 

3 Kommentarer

  1. Er nysgerrig og har absolut ingen intentioner om at begynde med at lave film eller teater. Men hvad mener du med “Siå lad være med at gøre noget med manuskripterne som jeg – eller endnu værre – de pågældende filmselskaber kan bliver sure over.”

    Skal man have manuskriptforfatteren og filmselskabets tilladelse til at udgive en nyindsplning af en gammel film eller sætte et gammelt teaterstykke op?

    • Al kunst er beskyttet af loven om ophavsret, og hvis man vil kopierer det i sin helhed eller i uddrag, skal man have tilladelse af rettighedshaveren. Normalt er det forfatteren, der ejer alle rettigheder til teaterstykker. Med film er det lidt anderledes. Her er forfatteren som regelen blevet betalt for at overdrage sine rettigheder til filmselskabet, men selv her er genindspilningsrettigheder en væsentlig del af forfatterkontrakten. Så ja… Når et teater sætter et stykke op, eller når amerikansk tv laver en ny version af f.eks. Forbrydelsen, så har der været advokater igang, og penge har skiftet hænder.

  2. Herligt ! – Tror jeg vil prøve at gennemse et af manuskripterne, mens jeg ser filmen. også for at se hvad der er lavet om, og ikke mindst for at finde ud af om det virker.
    PS: til andre interesserede kan man downloade tons af manuskripter ganske gratis og lovligt: http://sfy.ru

Skriv en kommentar:

%d bloggers like this: